Monday, June 13, 2011

ce pikir...

orang kate, berbudi pada tanah tak de ruginya...dan ianya memanglah sangat betul...aku tak tau bila dan kenapa, tapi aku memang minat nak tanam-tanam pokok ni..bukan pokok bunga, tapi pokok-pokok yang boleh mendatangkan hasil...sebelum ni, setiap kali aku mula tanam pokok, ade je sebab pokok tu mati..kene racun ngn jiran aku lah, kene banjir lah...
tapi akhirnya, berjaya juga kami mendapat hasil..walaupun sikit, dan tak lah banyak mane, tapi atleast boleh lah jimatkan duit kami seringgit dua dari beli kat pasar tu...
pokok limau
hasil sekali petik :4-5 kilo
pokok cili
fresh wooo..
tak susah sebenarnya tanam pokok-pokok ni...mak aku de gak tanam serai, pai leh jual..walhal, cucuk je serai tu kat tanah...camtu gak dengan daum kesum...bila aku pergi pasar, tengok orang beli serai, daum kesum daku tersenyum..terutama bila musim raya...
mungkin pada korang tak le hebat pun aku nak cerita pasal tanam pokok limau, cili, serai, daum kesum, pandan,daun kari...tapi pada daku, walau 2-3 hinggit pun, ianya boleh dijimatkan..selain kepuasan dapat makan hasil tanaman sendiri, dan korang terjamin hasil tu tak de bahan kimia seperti racun serangga perosak...dan adalah rezeki bila korang siap boleh jual hasil tanaman korang...lagipun, nak tanam dan jaga pokok-pokok macam ni tak le susah mane pun..air korang dok siang ikan, basuh beras tu, siramkan je la kat pokok-pokok tu....
sebab tu bila aku ade angan-angan, kalaulah aku ade sebidang tanah, aku nak usahakan dengan tanam-tanaman..aku belajar dari orang-orang cina kat kampung aku...kebanyakan mereka akan tanam bermacam-macam jenis pokok kat halaman rumah mereka..[bukan pokok orkid, bonzai, dan bunga kertas ok]...mereka tanam nenas, kangkung, pisang, macam-macamlah...dan ak rasa ianya juga satu senaman @ riadah untuk kita petang-petang dok men tanam-tanam pokok...
so, sesiapa yang de halaman rumah, boleh bercuck-tanam, buatlah...dari laman tu semak-samun silap-silap ular, biawak semua dok kat semak tu..huhu..

p/s:makcik daku kat singapore pun berangan nak tanam pokok, tapi sayangnya dia hanya leh tanam dalam pasu sebab die dok rumah flat...huhu...

0 comments: